Håll koll på dessa avdrag i deklarationen
Om du har gjort en bostadsaffär är det viktigt att känna till vilka regler som gäller för att få igenom rätt avdrag hos Skatteverket. Christoffer Kihlman, mäklare på Bjurfors i Huddinge, är van att ge ekonomiska råd till kunder. Råd som är särskilt viktiga i deklarationstider.
– Det finns en del avdrag som är lätta att missa, säger han.
En fråga som ofta kommer upp på bordet är hur mycket man ska betala i kapitalvinst efter en försäljning – är det 22 procent eller 30 som gäller? Det vanligaste är ju att man räknar på 22 procent, men det finns undantag, påpekar Christoffer Kihlman.
Christoffer Kihlman, mäklare på Bjurfors i Huddinge berättar om avdrag du inte får missa i deklarationen.
Olika avdrag i deklarationen för fastigheter och bostadsrätter
– Beskattningen kan skilja sig åt mellan olika typer av fastigheter och bostadsrätter. Om du sålt andelar i en äkta eller oäkta bostadsrättsförening kan också påverka skattesatsen. Ifall du säljer en bostad och avser att köpa en nu kan du ansöka om uppskov av på hela eller delar av vinsten. För att få uppskov på hela vinsten gäller det att du köper en ny bostad för minst lika mycket som försäljningsbeloppet.
- Den privatbostad du säljer är i Sverige eller övriga EES-området
- Det har varit din permanenta bostad
- Du köper en ny privatbostad i Sverige eller övriga EES-området
- Inflyttning i den nya bostaden är senast 2 maj året efter försäljningsåret
Vad händer med mitt uppskov när jag köper ny bostad?
– När du räknat ut vinstskatten för den nya försäljningen behöver du sen lägga till summan om du har ett uppskov från en tidigare försäljning. Du gör då en så kallad återföring av uppskovsbelopp.
När du sedan lagt ihop den totala vinsten från den gamla och nya försäljningen omfattas den summan av de regler som gäller för uppskov vid det nya beskattningsåret.
– Från och med 1 januari 2021 så är reavinstuppskovsbeloppet skattefritt. Tidigare betalade man 0,5 procent av uppskovsbeloppet i skatt i varje år, så länge du hade uppskovet.
Även om ingen vill sälja med förlust, så kan det ju finnas situationer där man blir tvungen till det. Då kan det ju vara en liten tröst i att även där går det att göra avdrag i viss mån.
– Om du har sålt en privatbostad med förlust är 50 procent av förlusten avdragsgill med 30 procent upp till 100 000 kronor.
Hur funkar det då, kan mäklaren skicka in alla papper åt säljaren till Skatteverket?
– Nej, säljaren ansvarar själv för att skicka in sina eventuella blanketter och deklarationen. Däremot är det vanligt att mäklaren och säljaren tillsammans går igenom uppgifterna som säljaren tagit fram och som rör själva försäljningen.
Sist men inte minst, vilka avdrag är lätta att missa?
– Det absolut vanligaste avdraget är något som heter kapitaltillskott. När du säljer en bostadsrätt är kapitaltillskottet avdragsgillt när du ska räkna ut kapitalvinsten. Det belopp du kan dra av motsvarar bostadsrättens andel av till exempel de amorteringar som föreningen har gjort under din tid som medlem.
Hur gör jag för att få rätt information av min bostadsrättsförening?
– Den här typen av uppgifter lämnas av din bostadsrättsförening som ansvarar för att lämna kontrolluppgift (KU55) till dig som säljare. Kontrolluppgiften ska lämnas till dig direkt efter försäljningen men senast den 31 januari året efter att bostaden bytt ägare.
Mer kring hur du gör för att räkna ut vinstskatt eller skjuta upp vinstskatt samt information kring ränteavdrag på bolån hittar du här bland Bjurfors Stories guider om Ekonomi för dig som är i bostadskarriären.
Om du känner dig osäker kring vad som gäller vid just din bostadsförsäljning eller vill få råd om hur du får med rätt avdrag i deklarationen – prata med din mäklare. Hon eller han kommer hjälpa dig och se till att det blir rätt.
4 vanliga frågor om ränteavdrag på bolån
I deklarationstider är det extra viktigt att ha koll på sitt bolån så att ränteavdragen blir rätt. Här kan du läsa om hur det fungerar – och få svar på de vanligaste frågorna.
Läs mer om ränteavdrag på bolån